בחרו עמוד

שלום רב לכולם,

 

חלק א’ – דיווח מקוון על פרישה ממקום העבודה – טופס 161 חדש – באתר של רשות המסים – החל מיום 7/1/2024.

רשות המיסים פרסמה ביום 31/12/2023

הודעה לפקידי השומה, המעסיקים, לשכות שירות, בתי תוכנה והמייצגים, על פתיחת מערכת מקוונת לדיווח על עזיבת מקום עבודה (פרישה ממקום עבודה), החל מיום 7/1/2024.

נוסח ההודעה בקישור הבא:

https://www.gov.il/BlobFolder/dynamiccollectorresultitem/employers-info-311223-1/he/IncomeTax_employers-info-311223-1.pdf

 

מפאת חשיבות דיווח על טופס 161 החדש בפורמט דיגיטלי מקוון לראשונה באתר של רשות המסים להלן נוסח ההודעה ככתבה וכלשונה:

בהמשך למכתבי מיום 28/9/2023, רשות המסים השלימה את השלב הראשון של פיתוח פלטפורמה דיגיטלית וחדשנית לדיווח על עזיבת מקום עבודה (להלן: “המערכת”).

המערכת פותחה בשע”מ בשיתוף עם מערך הדיגיטל הלאומי ורשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

 המערכת, בגרסתה הראשונה, תיפתח לדיווחים ביום 7/1/2024.

המערכת מאפשרת קליטה מקוונת, מהירה

ומדויקת של דיווח המעסיק ותקל על העובד בתהליך קבלת החלטותיו לגבי הסכומים העומדים לרשותו בעקבות פרישתו

 המערכת מותאמת לטופס 161 החדש והתהליך כולו מקוון ללא צורך בהגשת טפסים ידניים וללא צורך, ברוב המקרים, בפניה למשרד פקיד השומה.

  1. להלן תיאור קצר של התהליך המקוון:

א. המערכת מאפשרת למעסיקים לדווח באופן מקוון את חלק א’ בטופס 161 כמפורט בסעיף 2 להלן, ובזה מילא המעסיק את חלקו בדיווח. הדיווח ייקלט באופן מידי במערכות המחשוב של רשות המסים.

ב. העובד יקבל מסרון או דוא”ל מרשות המסים על כך שהתקבל דיווח מאת מעסיקו, יתבקש להיכנס למערכת, לצפות בנתונים עליהם דיווח המעסיק ולקבל את החלטותיו ביחס לסכומים שהועמדו לרשותו אגב פרישתו.

בחירותיו של העובד ייקלטו גם הן במערכת המחשוב של רשות המסים (במערכות שע”מ).

ג. בסיום התהליך ישלחו לעובד ולמעסיק הודעות כי האישורים הרלוונטיים זמינים במערכת.

המערכת פותחה כך שבחלק מהמקרים ובהתאם לתנאים שהוגדרו, יופקו אישורים למעסיק ולקופות הגמל באופן מידי.

במקרים אחרים – בקשת העובד תופנה להמשך טיפול במשרדי רשות המסים, ובסיום הטיפול על ידי פקיד השומה יקבלו העובד והמעסיק הודעות על הנפקת האישורים במערכת.

ד. יודגש כי באחריות העובד להעביר את האישורים שהונפקו על ידי פקיד השומה למעסיק ולקופות הגמל.

בשלב זה, האישורים אינם מועברים ישירות לגופים המשלמים.

ה. לתשומת לבכם, המערכת בגרסתה הראשונה מאפשרת לעובד בחירה בייעוד כספים לקצבה בלבד (להלן: “רצף קצבה”), בתהליך מקוון מלא ופשוט.

אפשרויות בחירה נוספות הנתונות לעובד, מעבר ל”רצף קצבה”, יועברו בשלב זה בפנייה מקוונת למשרד השומה הרלוונטי, באמצעות מערכת הפניות לציבור

 

בעתיד יטופלו גם פניות אלו במערכת עצמה.

ו. במקרים בהם העובד לא יודיע על בחירתו בתוך שלשה חודשים מדיווח המעסיק, והמערכת תזהה כי העובד עומד בתנאים להחלת ייעוד לקצבה כברירת מחדל בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה, בחלוף מועד הבחירה המערכת תייעד לקצבה את כספי הפיצויים ויונפקו האישורים המתאימים.

  1. השימוש במערכת יתאפשר לאחר כניסה והזדהות, כדלקמן:

א. הזדהות למערכות רשות המסים.

ב. באמצעות כרטיס חכם או טוקן שמוטבע עליו ח.פ החברה עבורה מדווחים.

ג. מייצגים של מעסיקים, הרשומים ברשת המייצגים.

בהמשך יוכלו לדווח גם עובדים בחברה, ללא כרטיס או טוקן, אשר החברה נתנה להם הרשאה, וכן גופים מתפעלים שיקבלו הרשאה מהמעסיק לדווח בשמו במערכת ההרשאות.

  1. דיווח המעסיק במערכת מתבצע באחת מהדרכים הבאות:

א. מילוי במערכת של כל פרטי העובד, תקופות העסקה והסכומים העומדים לרשותו – חלק א’ בטופס 161.

ב. טעינת קובץ XML המכיל את כל נתוני דיווח המעסיק בחלק א’ של טופס 161.

להכנת הקובץ ניתן להיעזר בקבצים הבאים הזמינים להורדה באתר רשות המסים:

  • קובץ XSD המגדיר את מבנה קובץ הנתונים. הקובץ מופיע עם סיומת txt. יש להוריד אותו למחשב ולשנות את הסיומת ל-xsd.
  • קובץ אקסל (Excel), המכיל הוראות לאופן מילוי חלק א’ בטופס 161.
  1. לידיעתכם, בסיום דיווח המעסיק, ניתן להפיק טופס 161 שלם הכולל את נתוני הדיווח של חלק א’, כקובץ PDF.

כך יתאפשר לעובד לבחון את דיוו המעסיק, להתייעץ ולקבל החלטות המתאימות לו.

  1. מאחר שהמערכת בגרסתה הנוכחית מאפשרת לעובד בשלב זה בחירה ברצף קצבה בלבד, ניתנת למעסיק ולעובד

האפשרות להשלים את הדיווח על הפרישה שלא באופן מקוון (עד לעליית המערכת במלואה).

במצבים בהם המעסיק יכול להשלים את טופס 161 על כל חלקיו יחד עם העובד בהתאם לתנאים המפורטים בטופס 161 על

המעסיק להעביר את טופס 161 המלא והחתום (חלקים א’, ב’, ו-ג’), בדיווח ייעודי לקליטה מהירה בקישור קיים במערכת.

זהו קישור ייעודי לטיפול בקליטת טופסי 161 שנתוני חלק א’ דווחו במערכת המקוונת

 

חלק ב’ – “טופס 161 החדש” – השתלמות מקצועית ב-ZOOM באישורה ובפיקוחה ומפוקח של לשכת רואי החשבון.

הבוגרים של המכללה למיסים ולחשבונאות לא נלחצים מ”טופס 161 החדש

החל מתאריך 1/1/2024 חלה חובה על כל מעסיק לדווח לפקיד השומה על כל פרישה מעבודה – שעונה לקריטריונים – באמצעות “טופס 161 החדש”.

“טופס 161 החדש” הוא טופס מקצועי ומאתגר שמטיל אחריות מקצועית ואישית רבה על המעסיק ועל חשב השכר כנושא משרה שאחראי על מילוי הטופס החדש מטעמו.

מטרות השתלמות “טופס 161 החדש” הן:

– ללמד אתכם למלא לבדכם וללא כל סיוע מקצועי את “טופס 161 החדש” על כל חלקיו, ועל כל חישוביו.

– לשפר את הרמה והידע המקצועיים שלכם.

– להכיר לכם את מכלול הבעיות המקצועיות והטכניות שכרוכות במילוי נכון שלו, ולהציע לכם פתרונות מקצועיים.

– להקנות למשתתף 5 שעות אקדמיות (מתוך סה”כ החובה השנתית), לצורך המשך הופעה במאגר של “חשב שכר בכיר מוסמך” לפי תקנון לשכת רואי החשבון בשנת 2024.

המרצה יניב גבריאל עורך דין ויועץ מס :

– מומחה למיסוי ולפרישה.

– מפתח תוכנת השכר “שיקלולית” של “טמל”.

– שימש כיועץ לרשות המסים.

קהל היעד:

– חשבי שכר בכירים.

– מנהלי חשבונות.

– יועצי מס.

– רואי חשבון.

– סוכני ביטוח.

– יועצים פנסיונים.

– משווקים פנסיונים.

– חשבים, גזברים, מנהלי כספים.

– מנהלי משאבי אנוש וכח אדם.

– מנהלים.

– בעלי מניות.

– מתכנן פנסיוני.

– מתכנן פיננסי.

– מתכנן פרישה.

מעניין אותכם ורוצים גם

היכנסו לקישור של דף ההשתלמות:

https://taxcollege.co.il/יום-עיון-טופס-161-חדש/

לצפיה בטופס 161 היכנסו לקישור הבא:

https://www.gov.il/BlobFolder/service/notice-of-retirement/he/tofes-161.pdf

הזדרזו, נותרו לנו מקומות אחרונים

הגשת טופס 161 למס הכנסה מקוון

סוף סוף! הגשת טופס 161 למס הכנסה מקוון – פשוט וקליל

נמאס לכם מהבירוקרטיה המייגעת? מההמתנה בתור לפקיד השומה? הגיע הזמן להכיר את הדרך החדשה והקלה להגיש את טופס 161 – ממש דרך האינטרנט!

מה זה טופס 161?

טופס 161 הוא טופס חובה שכל מעסיק מחויב להגיש לפקיד השומה עבור כל עובד שסיים את עבודתו. הטופס כולל פרטים רבים על העובד, על תנאי עבודתו ועל הפיצויים והמענקים שקיבל עם פרישתו.

למה כדאי להגיש את טופס 161 מקוון?

  • נוחות: ניתן להגיש את הטופס מכל מקום ובכל זמן, בלי לצאת מהבית.
  • קלות: ממשק המערכת פשוט וקל לשימוש, גם עבור מי שאינו מנוסה במחשבים.
  • חיסכון בזמן: אין צורך להמתין בתור לפקיד השומה.
  • חיסכון בעלויות: אין צורך לשלוח את הטופס בדואר רשום.
  • ידידותי לסביבה: חוסך הדפסה ושימוש בנייר.

מי יכול להגיש טופס 161 מקוון?

כל מעסיק רשום ברשות המסים יכול להגיש טופס 161 מקוון.

איך מגישים טופס 161 מקוון?

  1. נכנסים לאתר רשות המסים.
  2. מזדהים באמצעות כרטיס חכם או טוקן.
  3. בוחרים באפשרות “הגשת טופס 161 מקוון”.
  4. ממלאים את הפרטים הנדרשים בטופס.
  5. מצרפים את המסמכים הנדרשים (כגון תלושי שכר).
  6. בודקים את נכונות הפרטים לפני השליחה.
  7. שולחים את הטופס.

טיפים להגשת טופס 161 מקוון:

  • ודאו שיש לכם את כל הפרטים והמסמכים הנדרשים לפני תחילת מילוי הטופס.
  • קראו בעיון את ההנחיות לפני מילוי כל סעיף בטופס.
  • שימו לב לתאריך האחרון להגשת הטופס.
  • במקרה של קושי או שאלה, ניתן לפנות למוקד התמיכה של רשות המסים.

הגשת טופס 161 מקוון למס הכנסה היא הדרך החדשה, הקלה והיעילה לדווח לרשות המסים על פרישת עובדים. אז למה אתם מחכים? התחילו עוד היום!

טופס 161 מקוון: פרידה מהטופסולוגיה, שלום לעידן הדיגיטלי!

סיימתם עבודה? הגיע הזמן להגיש טופס 161. אבל רגע, למה להסתבך עם ניירת, חתימות ודואר רשום? הגיע הזמן להכיר את טופס 161 המקוון – פתרון קל, נוח ומהיר!

מה זה טופס 161?

טופס 161 הוא טופס רשמי שעל המעסיק למלא ולדווח לרשות המסים בעת סיום עבודתו של עובד. הטופס כולל פרטים רבים, כגון:

  • פרטי העובד
  • פרטי המעסיק
  • סכומים ששולמו לעובד
  • פיצויים
  • קופות גמל
  • ועוד

למה כדאי להגיש טופס 161 מקוון ?

  • קל ונוח: ניתן למלא את הטופס מכל מקום ובכל זמן, באמצעות המחשב או הטלפון הסלולרי.
  • חסכון בזמן: אין צורך להדפיס, לחתום ולשלוח את הטופס בדואר רשום.
  • חסכון בכסף: לא צריך לשלם עבור שליחת דואר רשום.
  • יעילות: הטופס מגיע ישירות לרשות המסים, ללא עיכובים.
  • ידידותי לסביבה: אין צורך להשתמש בנייר.

טבלת השוואה: טופס 161 ידני לעומת טופס 161 מקוון

קריטריון טופס 161 ידני טופס 161 מקוון
נוחות דורש הדפסה, חתימה ושליחה בדואר רשום קל ונוח למילוי מכל מקום ובכל זמן
זמן תהליך ארוך יותר תהליך קצר ומהיר
עלות כרוך בעלויות הדפסה ושליחה חסכוני – ללא עלויות נוספות
יעילות פחות יעיל – עלול להיתקע בדרך יעיל – מגיע ישירות לרשות המסים
ידידותי לסביבה פחות ידידותי – כרוך בשימוש בנייר ידידותי לסביבה – ללא שימוש בנייר

טיפים חשובים:

  • ודאו שכל הפרטים בטופס נכונים ומדויקים.
  • שמרו את העתק הטופס לאחר שליחתו.
  • במקרה של קשיים, ניתן לפנות למוקד רשות המסים בטלפון *5422.

לסיכום, טופס 161 מקוון הוא פתרון יעיל, נוח וחסכוני עבור עובדים ומעסיקים כאחד. בפעם הבאה שאתם מסיימים עבודה, אל תהססו – עברו למערכת הדיגיטלית והשתמשו בטופס 161 מקוון!