בחרו עמוד

מהי הנהלת חשבונות והחשיבות שלה בארגון לקבלת החלטות.

הנהלת חשבונות היא שיטה לרישום, סיכום וניתוח של עסקאות פיננסיות. הנהלת חשבונות היא תהליך של זיהוי, מדידה והעברת מידע כלכלי למשתמשים כגון משקיעים או דעת קהל. רשומות חשבונאיות משמשות גם להפקת דוחות שימושיים בחיזוי ביצועים פיננסיים עתידיים.

את כל אלו לומדים במהלך קורס הנהלת חשבונות במכללה למיסים וחשבונאות שהינה המכללה המיחדיה בישראל המשלבת פרקטיקה מעשית בכל מהלך הקורס לרבות לימודי היסודות החשובים למנהלי חשבונות מצועיים.

מקצוע ראיית החשבון התפתח עם השנים עם התקדמות טכנולוגית בתחום. הופעת המחשבים הובילה לפיתוח תוכנת הנהלת חשבונות אשר הקלה על הזנת נתונים ושליפה קלה יותר.

הנהלת חשבונות היא מקצוע הכרוך ברישום של עסקאות פיננסיות והכנת דוחות קשורים כדי לסייע למנהלים לקבל החלטות ולספק שקיפות על הפעילות העסקית.

הנהלת חשבונות יכולה להתבצע בצורה של הנהלת חשבונות כפולה או הנהלת חשבונות חד פעמית.

הנהלת חשבונות היא תהליך להדגמה כיצד חברה או ארגון השתמשו במשאבים שלה כדי לייצר הכנסות והיכן הם הוציאו את כספו לאורך תקופה. המידע המסופק במערכת הנהלת חשבונות מסייע למנהלים לקבל החלטות לגבי הקצאת משאבים למחלקות שונות בחברה.

בחלק זה נסביר מהי הנהלת חשבונות ומדוע היא חשובה וקריטית עבור קבלת החלטות בארגון לגבי הקצאת משאבים.

קבלת החלטות לגבי הקצאת משאבים בארגון

הדרך בה מנהלים מקצים משאבים משפיעה על ביצועי הארגון.

חשוב גם להבין שלכל מנהל יש את סגנון קבלת ההחלטות שלו.

ניתן לסווג את הסגנונות השונים כ: שונאי סיכון, נייטרלי סיכון ומחפש סיכונים.

תהליך קבלת ההחלטות הוא תהליך הבחירה בין חלופות שונות. קבלת החלטות אינה תהליך ליניארי שבו בוחרים חלופה אחת אחרי השנייה. במקום זאת, היא כרוכה בגורמים רבים ושונים אשר נשקלים על מנת למצוא את האלטרנטיבה הטובה ביותר.

ישנם שלושה שלבים בתהליך קבלת ההחלטות:

1) זיהוי חלופות

2) הערכת חלופות

3) בחירת חלופה

קבלת החלטות היא חלק מכריע בכל ארגון ובהצלחתו. ישנם גורמים רבים שבאים לידי ביטוי בעת קבלת החלטות, כגון כספים, זמן ומשאבים אחרים. חשוב לקבל את ההחלטה הנכונה בזמן הנכון על מנת למקסם רווחים או למזער הפסדים.

ישנם סוגים רבים ושונים של החלטות שצריכים להתקבל בארגון, כמו החלטות אסטרטגיות או תפעוליות. להחלטות אסטרטגיות בדרך כלל תהיה השפעה ארוכת טווח על החברה בעוד שלהחלטות תפעוליות בדרך כלל תהיה השפעה קצרת טווח על החברה.

החלטות אסטרטגיות בארגון

החלטות אסטרטגיות הן ההחלטות החשובות ביותר שארגון יכול לקבל. החלטות אלו מתקבלות על ידי ההנהלה הבכירה ומשפיעות על הארגון כולו. החלטות אסטרטגיות הן לרוב ארוכות טווח בעלות אופי ויש להן השפעה רבה על הצלחתה או כישלונה של החברה.

החלטות אסטרטגיות כוללות:

  • החלטה אילו מוצרים להציע

  • החלטה כיצד להגיע ללקוחות

  • החלטה היכן למקם מתקנים

חשוב לארגונים לקבל החלטות אסטרטגיות כי זה עוזר להם לקבל החלטות חשובות לגבי מה הם רוצים לעשות בעתיד וכיצד הם יכולים להשיג את מטרותיהם. זה גם עוזר להם להבין את החוזקות והחולשות שלהם, כך שהם יכולים להתמקד במה שהם עושים הכי טוב.

החלטות תפעוליות בארגון

החלטות תפעוליות הן החלטות הקשורות לפעילות החברה. הם עשויים לכלול משימות תפעוליות יומיומיות, כגון בקרת מלאי ורכש.

ההחלטות התפעוליות הן אלו הקשורות לפעילות השוטפת של החברה. ההחלטות התפעוליות מתמקדות יותר בטווח הקצר ולא כל כך בטווח הארוך. הם גם לא קשורים לשיווק או מכירות, אלא יותר לגבי איך לנהל את העובדים שלך, איך לוודא שאתה ממלא את צרכי הלקוחות שלך ואיך לוודא שהעובדים שלך מרוצים.

ניתן לחלק את ההחלטות התפעוליות בארגון לשתי קטגוריות עיקריות: אסטרטגיה תפעולית וטקטיקות תפעוליות.

אסטרטגיה תפעולית היא יותר על החלטה באיזה מודל עסקי אתה צריך להשתמש עבור חברה; מדובר על החלטה אם להרחיב או להתקשר עם חברה.

ניתן לחלק החלטות מבצעיות לשתי קטגוריות: אסטרטגית וטקטית. החלטות תפעוליות אסטרטגיות כוללות את המשימה, החזון והערכים של החברה. החלטות תפעוליות טקטיות כוללות דברים כמו ניהול מלאי ואסטרטגיית שירות לקוחות.