בחרו עמוד

ניהול סיכונים בהשקעות בשוק ההון הוא חלק חשוב ומכריע רגע אחד לפני שמתחילים לבצע השקעות חשוב להכיר את הסיכונים הקיימים בשביל להצליח בהשקעות.

מהו הסיכון בהשקעות בשוק ההון?

הסיכון של השקעה הוא האפשרות שהיא לא תניב את התשואה הצפויה. ניתן להגדיר זאת גם כשונות בתשואות מהשקעה נתונה. ככל שהסיכון גבוה יותר, כך גדל הפוטנציאל לתשואה גדולה יותר.

כשאנחנו מדברים על השקעות, אנחנו בדרך כלל חושבים על מניות ואג”ח. אבל יש גם סוגים אחרים של השקעות, כמו נדל”ן וסחורות כמו זהב או נפט.

השקעות לא תמיד בטוחות, לכן חשוב להבין למה נכנסים לפני שמקבלים החלטות גדולות או פשרות.

שוק ההון מהו והסיכונים הקיימים בו

שוקי ההון הם שוק גלובלי למסחר בניירות ערך. הם מאפשרים למשקיעים לרכוש ולמכור מניות, אג”ח ומכשירים אחרים.

חשוב מאוד להבין את ניהול הסיכונים בהשקעות בשוק ההון לפני השקעה בניירות ערך או מכשיר פיננסי כלשהו. ניתן לסווג את הסיכונים באופן רחב כסיכונים שיטתיים ולא שיטתיים.

הסיכון השיטתי הוא זה שיכול להשפיע על כל ניירות הערך באותו אופן, כמו שיעורי אינפלציה או ריבית. סיכון לא שיטתי הוא ספציפי לחברה וניתן לגוון אותו על ידי השקעה במגזרים שונים במשק.

ישנן דרכים רבות להפחית סיכונים אלה, כגון פיזור, אסטרטגיות גידור וטכניקות ניהול תיקים.

השקעות הן פעילות בסיכון גבוה וללא ניהול סיכונים נכון הן עלולות להוביל להפסדים משמעותיים בפרק זמן קצר מאוד. ניהול סיכונים הוא תהליך של זיהוי, ניתוח והפחתת סיכונים לפני שהם מתרחשים. זה גם על צמצום הסיכוי להיות מופתע מסיכונים שלא צפו מראש. הרעיון המרכזי מאחורי זה הוא לוודא שיודעים במה משקיעים כדי שתהיה הבנה טובה של מה יכול לקרות אם דברים ישתבשו.

יחסי סיכון סיכוי בשוק ההון

יחס הסיכון הוא היחס בין התשואה הצפויה לסיכון הצפוי. זוהי דרך למדוד את רמת הסיכון והתגמול בהשקעה.

ככל שהמספר גבוה יותר, כך הוא מסוכן יותר. לעומת זאת, מספר נמוך יותר מצביע על פחות סיכון. להשקעות הבטוחות ביותר יש יחסים של 1 או פחות, אבל גם אלה בדרך כלל לא רווחיות במיוחד. לדוגמה, אם יש לך סיכוי של 1% לקבל ש”ח100 וסיכוי של 99% לקבל1 ש”ח, היחס שלך יהיה 0.01/0.99 = 0.10 = 10%.

את כל אלו ועוד לומדים במהלך קורס מסחר בשוק ההון של המכללה למיסים ולחשבונאות.

שוק ההון הוא מקום אחד שבו אנשים סוחרים במניות ואג”ח בשם עצמם או משקיעים אחרים על מנת לייצר תשואה על כספם תוך לקיחת רמת סיכון מסוימת על מנת לקבל את התשואות הללו.

המפתח לאסטרטגיית השקעה מוצלחת הוא הבנה וניהול הסיכון של השקעה.

ניתן למדוד את הסיכון על ידי חישוב ההסתברות שאירוע יקרה בתקופה מסוימת.

אחד המושגים החשובים ביותר בתחום הפיננסים הוא החלפת סיכון-תשואה. מושג זה מתייחס לקשר בין סיכון לתשואה, כאשר המשקיעים מוכנים לקבל רמות גבוהות יותר של סיכון לתשואה פוטנציאלית גבוהה יותר.

ישנם שני סוגי סיכונים שעמם מתמודדים משקיעים כאשר הם מבצעים השקעות: סיכונים שיטתיים ולא שיטתיים. סיכונים שיטתיים קיימים כאשר חל שינוי בתנאים הכלכליים המשפיעים באופן שווה על כל ניירות הערך, בעוד סיכונים לא שיטתיים הם סיכונים ספציפיים המשפיעים על ניירות ערך או ענפים בודדים בלבד.

לסיכום

אין לראות בכל האמור כל סוג של המלצה או ייעוץ לבצע כל סוג של השקעה. המידע המובא הוא לצורך ידיעה בלבד על מהו ניהול סיכונים בהשקעות בשוק ההון ומה תלמדו במהלך קורס מסחר בשוק ההון של המכללה למיסים ולחשבונאות.